Cu
Grota şi literele, 2013, Editura Eikon, volum împărţit în două
secvenţe, Scaunul gol de lângă foc şi Viespea de grotă, cu o
prefaţă consistentă de Irina Petraş, George Vulturescu
realizează, pur şi simplu, din poem un adevărat ritual al
constituirii Centrului, folosind imagini şi simboluri tipice, de la
„grotă” la „scară” şi, mai ales, cuvântul/„cuţitul”
cu funcţie de iniţiere. Grota este imagine arhetipală: „un uter
matern la care ne întoarcem/ iar şi iar”. În acest spaţiu-timp
circulare au loc dialogurile cu alter ego-ul eului liric, Misail,
zicerile făcătoare ale sihaştrilor, amintirile catartice şi
ispitele căii spre purificare/poezie. Interiorul şi afara acestui
„loc” sunt tot una, aparent divinul apare prizonier („Îngropat
adânc în gura mea e numele Tău/ precum într-un buncăr din care
soldaţii încercuiţi/ nu mai pot ieşi”). Peştera, însă,
conţine antinomiile, cum ar fi lumina şi întunericul: „La miezul
nopţii grota se lumina pe dinăuntru...”, „Acum întunericul din
grota chiliei/ îmi pare a fi limpede, se întinde, pare o scară −/
nu aceea spre cer (...) e o scară dinăuntrul meu/ către morţii
mei cu care mă îngrop tot mai/ adânc”. Aici se petrec ceremonii
de fixare a „locului”, unde şi capetele osiei lumii se adună, o
noutate, de altfel, în lirica lui G.V. „Câmpia din Tihăria”,
Nordul arhetipal, este coborât în Sud: „La Turnu, sub munţii
Coziei, în stâncile de pe malul Oltului se află chiliile
sihaştrilor Daniel şi Misail”, asimilându-l.
Nordul
şi Sudul sunt într-un circuit ritualic, unde ispitele vin din
trăirile fiinţei interioare, monahul aflat în identitate cu poetul
în clipa „literei”/rugăciunii. Fără a fi religioasă, poezia
din acest volum are menirea paharului iisusic din Ghetsemani, cu
valenţele lui simbolice, dulce şi amar: „un poem bun se scrie
greu/ şi până îl termini îi mănânci de mai multe ori sulul/ şi
îţi amărăşte pântecele/ dar în gura ta cuvintele lui sunt
dulci ca mierea”. Simbolurile sunt, fireşte, duale, cum dubă este
şi grota, una profană, cealaltă iniţiatică. Definiţiile au
darul de a ambiguiza totdeauna semnele, simbolurile, imaginile. Iată
una dintre ele: „pagina albă (s.n.) – câmpia ta de nervi/ un
cuvânt muşcat: are dinţi de lup/ un cuvânt e o pojghiţă sub
care/ năclăiesc nămoluri.
Întâia
secţiune e dedicată prietenilor, poeţii de dincolo Alexandru
Pintescu, Dorin Sălăjan, Ion Baias, Emil Matei, dar conţine şi
amintiri, printre care emblematica pierdere a ochiului, care în
poezia lui G.V. devine o vedere-viziune, ochi „orb”, licantrop.
Şi în acest volum, ochiul este unul cosmogonic. Iată asimilarea
vizionară a vederii unui Daniel, sihastru, cu cea a poetului:
„Ochiul tău descătuşează litera din albul hârtiei/ ochiul meu
pe câmpia satului eliberează/ linia orizontului de pământ”.
Personajul simbolic, alt alter-ego, Row, orbul, îşi face din nou
prezenţa ca depozitar de iniţieri, văzător: „Numai cine
agoniseşte ceva în ochi/ va avea ce să vadă...”. Vederea e una
totală, acceptând echilibrul contrariilor, nu întâmplător
localizată literal: „în ochii literelor (s.n.) este ceea ce
însuşi Dumnezeu a văzut/ cu ochii tăi:/ vânatul şi vânătorul
sunt totuna”. În secţiunea a doua, cele 40 de Viespe de grotă
par scrise în „pustie”, fie de sihaştri aflaţi în clipe
privilegiate, rugăciune, fie de poetul care transcrie ca pe nişte
„flori de mucegai” dialogurile şi zicerile sacre sau pe cele
stihiale, ispitiri dintr-un înăuntru exteriorizat prin cuvântul
„licantrop”, iniţiat/ic. De aici şi înglobarea grotei „din
creier”, a literelor, în cea sacră, a sihaştrilor, moment în
care se şi petrece ritul Centrului prin scrijelire, scriitura
sacrificială ca mod de existenţă a celui care poartă „în
desagă” chiar verbul/cuţitul sacru, de data aceasta: „Am
răzuit, disperat, stânca/ sau gheaţa cu unghiile/ până n-a mai
rămas decât o pată de sânge/ crucea/ sau pasărea de sub
pojghiţă/ radia acum fixându-mă/ ca un ochi de cobră”.
Scriitura, după cum observăm simbolul Ouroboros-ului, este una
identică grotei. De fapt, similitudinea literelor cu grota se
întâmplă tocmai datorită vederii depline, privirea licantropului
fiind esenţială în acest scenariu. Orice spaţiu în care apare
Row sau lupul, tot analogon al poetului, este sacralizat: „Tot
timpul m-a urmărit un lup. E/ acelaşi care vine zilnic aproape de
stânca chiliei şi mă/ priveşte fix (...) A plecat doar spre seară
când l-am strigat cu/ numele meu şi l-am alungat plângând cu
numele meu...”.
George
Vulturescu, în rostirea pe care şi-o apropie de rugăciune, intră,
cu stihialitatea sa ispititoare, mocirloasă, neagră, în ipostaza
sihastră („acum scriu cu numele lui Misail/ sau poate mă mistui
în rugăciunea lui”, cu intertextul la vedere: „O procesiune
neagră este scrisul:/ literele trec dintr-un cuvânt în altul −/
lampada vitae – hăuie ca nişte coji goale. Precum eremitul,
trecând din chilia sa/ în grota lumii, este Scribul/ s-a îngropat
prin silabe şi litere/ pentru simţirea care întoarce spre sine/
toată puterea minţii din noi”. Aşa cum Nordul a coborât ca
într-o alchimie în Sud, şi poetul face un drum de scărar cu
scrijelirile sale textuale. De multe ori dialogurile, chiar şi cel
cu şoimul, simbol anume ceresc, sunt ca cele ale lui Iacob cu
îngerul, iniţiatice („să scriu şi să văd totul”), dar după
ce suferă „orbirea”, mutilarea, experienţa şi coborârea în
grotă/cuvânt, unde „numai cuţitul poate sparge bubele cărnii/
numai cuţitul sprijinit pe muchie de cuţit/ poate susţine
echilibrul lumii...”.
Nordul
care înglobează Sudul devine întreg universul, o grotă, imagine a
Centrului, instaurat prin ritul cuvântării/literei cu instrumentul
sacru, cuţitul. Sunt alese personaje de oracol, ca sihaştrii,
complementari celor din spaţiul memoriei. Nu întâmplător Misail
defineşte spaţiul sacru ca pe cel nevoit de prezenţa umană („Doar
dacă intră omul în cavernele ei”), cea care se petrece în şi
prin rugă/logos, dar şi ispitire. Scrisul ajunge scară şi scărar
totodată.
Viorica
Răduţă
"Luceafărul de dimineaţă" , nr.1/2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu