marți, 18 februarie 2014

Grota din stîncă şi grota din literă





Un experiment liric interesant, original, unic, după ştiinţa mea, găsim în Grota şi literele (Editura Eikon, 2013); e un exerciţiu al nevoinţei poetului în pustie, în felul recuperării trăirilor fiinţei interioare a monahului. În poemele lui George Vulturescu sînt, deopotrivă, icoana sihastrului (Daniel şi Misail: "La Turnu, sub munţii Coziei, în stîncile de pe malul Oltului se află chiliile sihastrilor Daniel şi Misail. Pe urmele lor, în grote uitate, osîrdia acestor rînduri", ne avertizează poetul), dar şi chipul ispititorului pentru că, iată, omul care se nevoieşte în pustie este omul ispitit. Poezia din Grota şi literele nu e una a sentimentului religios; în orice caz, George Vulturescu nu scrie din amvon, în schimb, îl protejează el, poetul, pe Domnul: "îngropat adînc în gura mea e numele Tău/ precum într-un buncăr din care soldaţii încercuiţi/ nu mai pot ieşi/ numele Tău e însuşi buncărul în care suntem încercuiţi/ soldaţi bravi care ne facem nevoile peste tot/ Chiar şi literele poemului s-au gudurat una/ Pe lîngă alta şi s-au strîns ca un şnur la gîtul meu./ atîrnă ca o tăbliţă/ de metal încălzită la gîtul soldatului încercuit/' îngropat adînc în gura mea e numele Tău/ precum într-un buncăr din care soldaţii încercuiţi/ nu mai pot ieşi/ zidurile lui sunt de o vreme atît de lipite de mine/ de calota craniului meu în care eşti îngropat/ e ca o gingie crudă întreaga calotă/ şi orice sunet pe care încerc să-1 pronunţ creşte din/ carnea ei ca şi dinţii/ Numele Tău este în siguranţă/ sub calota craniului meu e cald şi bine/ literele cresc cînd e cald şi bine/ precum cresc dinţii din gingia crudă/ adînc îngropat este numele Tău/ precum sunt în siguranţă soldaţii încercuiţi într-un buncăr/ în timp ce liberi îşi fac nevoile peste tot" (Numele Tău este în siguranţă).
Într-o foarte inspirată prefaţă, Elogiul literei. Irina Petraş fixează modul în care un "reper real" (chiliile sihastrilor) e folosit "ca relansator al poemului-întrebare". Mai mult încă, desluşind simbolistica textului: "Calota craniului se modelează pe măsura grotei sihastrilor imitîndu-le firidele, singurătatea, neliniştita căutare. Poemul, viaţa, moartea, gîndul răsucit în sine sunt unghere misterioase ale grotei, sunt chiar ele Grota care se lasă explorată trudnic, cu o încercare repetată de potrivire a literelor şi a semnelor", în adevăr, în acest orizont, poezia lui George Vulturescu din Grota şi literele se alătură celei a lui Bogdan Ghiu, de exemplu, care căuta poemul în peştera literei ori în cutia de carton a omului şi poeziei ("Cutie de carton cu om./ Om la carton-poezie", scrie autorul Urmelor de distrugere pe Marte). George Vulturescu serveşte, şi aici, aristocraţia stejarilor de pe Pietrele Nordului, trece, iarăşi, pe la Cetatea Zathmar, se întîlneşte cu orbul Row, cum a facut-o în toată poezia sa; în ultima carte, însă, lasă pietrele din Nord şi caută experienţa grotei care, cum se vede, îi sporeşte poezia şi îi adaugă teritorii şi înţelesuri noi. înainte de a fi o "destinaţie", un reper ("La Turnu, sub munţii Coziei, în stîncile Oltului"), într-o lirică intens simbolică, grota e gura poetului, conturată din litere care "cresc cînd e cald şi bine", e cartea însăşi, labirintul textual, e o coală de hîrtie făcută sul sau, poate, e găvanul ochilor, adăpostind o pagină albă şi cîmpia verde, de altădată, din Tihăria ori e căucul palmei asemeni căucului din Muzeul Ţării Oaşului, scobit precum lemnul din curtea părinţilor, în sfîrşit, grota e cartea care adaugă trupului noi învelişuri, aşezate, în rînduri, de rîndunici şi peştii din lacuri ("nu-i literă pe sub care să nu fi scormonit, pe care să/ n-o cred fir de porumb sau de smochin, nu-i literă pe/ care să n-o fi copiat de mii de ori precum rîndunicile/ copiază pe cer spiralele peştilor din lacuri"), e urechea îngerului în care sunetul se retrage în literă, într-un univers închis, adică, unde e posibil orice; chiar şi epifania: "Ai văzut copita: în mîlul de pe uliţa/ din Tireac a lăsat o groapă împroşcînd totul în jur/ La început ai crezut că a imprimat forma/ unei monede./ Dar peste crestăturile ei s-a suprapus copita/ din spate: în lutul de pe drum n-a mai crescut/ nici un fir de iarbă în vara aceea/ Acum ai văzut-o lăsîndu-se peste litere/ credeai că eşti lîngă teascul din şura lui Achim/ care-ţi întindea mereu cîte un pahar cu must/ dar pe pagină literele se zdrobiră toate ca/ tulpinile tinere la îngheţul din mai/ Praf şi pulbere rămîn sub copită!/ Doamne, lasă-mă să trec în litera următoare..." (Sub copită).
Grota experimentului poetic al lui George Vulturescu se află în stâncile de pe malul Oltului, dar, mai întîi, ea este în uterul mamei, sub calota craniului: iată grotele iniţiatice ale poetului, ale stîncilor sihastrului Misail, ale literei şi ale creierului: "Tu nu mă poţi vedea, Misail,/ venind spre chilia ta:/ grota din stîncă nu e trufaşă, nu strigă,/ nu se tînguie/ nu aflăm niciodată cum ne alege/ pentru nupţiile ei/ dar sub calota craniului/ în cealaltă grotă/ şuierul/ vuietul/ burniţa spaimelor/ sapă galerii înapoi spre lutul de-afară/ de-acasă din sat/ prin praful lui m-am dus de mînă cu mama Irina/ la biserică/ şi-am plîns speriindu-mă de privirile/ putrede din icoane/ sub care zăceau rugăciunile noastre/ ca nişte snopi/ pregătiţi pentru treierat/ tu ştii acum/ după peretele chiliei tale e o altă grotă/ respiraţia ta n-a umplut numai firidele din jurul tău,/ ci şi cavernele grotei alăturate;/ cel care vine ştie şi el că poate intra în chilia ta/ cu grota lui din creier/ cu grotele literelor cu care scrie/ în care respiraţia celuilalt de după peretele stîncii/ răsună pe ţevile de cristal ale spaimelor noastre/ spărgîndu-se în mii de cristale/ ca norul de dimineaţă şi ca rouă/ care trece curînd.../în grotele literelor mele rînjeşte craniul gol:/ - Grota e fiica stîncii sau spaima ei?/ - Există mormînt după ce cobori din chilia/ ta, Misaile?" (Viespe de grotă - 3); sigur că poezia, acolo, în grotele succesive e rugăciune, îşi descoperă sacralitatea. Dincolo de acest sens pe care îl acordă George Vulturescu poeziei sale din Grota şi literele, rămîne semnul originar al literei care e grota; Rene Huyghe vorbea despre puterea imaginii; poetul scrie despre puterea literei lăsate de urma copitei unui cal dintr-un sat transilvan sau de piciorul unei păsări din îndepărtatul Orient: "Daniel, scrierea e un drum/ caligrafia chineză s-ar fi inspirat din urmele/ lăsate de păsări pe nisip" (...) "A căuta potcoave de cai morţi este înjositor/ dacă nu eşti poet:/ laba de urs în lutul drumului duce la urs/ laba de lup duce la lup/ copita de căprioară duce la căprioară/ cititor făţarnic, potcoavele sunt exemplare de/ terfeloage în care poţi citi călătoriile altora: misiva/ înroşită de sînge pe care o duce la sîn călăreţul;/ numai poemul primeşte la fel literele/ precum colbul drumului potcoavele pierdute/ ay, repede, repede/ vînturile nu dorm" (...) "Atunci, adaug eu, fiecare literă e o potcoavă/ pe care-am bătut-o cu cuie înroşite pe copitele/ animalului acela din Noapte?..,/ Potcoavele sunt stelele pulberii".
Cei care scriu şi cei care se roagă , cei din grotă se înstăpînesc; George Vulturescu este "smintitul", cum îşi spune, înstăpînit peste Pietrele Nordului şi în grota din munţii Coziei. E un om bogat, în topul Forbes al literaturii române de azi.


Ioan Holban

(în Bucovina literară,
Nr. 8-12 / 2013)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu